Nowoczesne technologie coraz raźniej wkraczają do salonów fryzjerskich. Zamiast stawiać daremny opór, czas przyjrzeć się lepiej możliwościom, jakie dają zaawansowane aplikacje, wirtualna rzeczywistość, czy sztuczna inteligencja. Sprawdź, jaka jest przyszłość fryzjerstwa!
Nie tak dawno hitem w sieci był zapis rozmowy telefonicznej asystenta głosowego Google z recepcjonistką w salonie fryzjerskim. Okazało się, że sztuczna inteligencja jest w stanie zarezerwować za nas termin wizyty u fryzjera. Co ciekawe, osoba po drugiej stronie nie zorientowała się, że nie rozmawia z człowiekiem. Wszystko to było możliwe dzięki najnowszym osiągnięciom w syntezie ludzkiej mowy oraz szybkiemu uczeniu sztucznej inteligencji za pomocą sieci neuronowych.
To jednak nie wszystko, co potrafi sztuczna inteligencja. Różnego typu nowoczesne technologie we fryzjerstwie są dziś coraz popularniejsze.
Postęp technologiczny sprawia, że już dziś największe marki fryzjerskie wykorzystują zaawansowane technologie cyfrowe zarówno do promocji swojej marki w sieci, jak i usprawniania pracy salonów. Wszystko po to, żeby zapewnić nam lepsze dopasowanie oferty i perfekcyjnie odpowiedzieć na nasze potrzeby.
Nic dziwnego, że w najbardziej nowoczesnych salonach w wyborze odpowiedniego koloru włosów, fryzury lub sposobu pielęgnacji pomóc mogą specjalne aplikacje na telefon, hairboty, technologie AR lub VR, a także urządzenia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Oto najciekawsze pomysły na wykorzystanie technologii w służbie pięknym włosom.
Dziś każdy, kto ma smartfona, może poczuć się jak wirtualny fryzjer. Wystarczy zainstalować specjalną aplikację na telefon, żeby kilkoma kliknięciami zmienić kolor włosów albo zobaczyć, jak będziemy wyglądać w zupełnie innej fryzurze.
Jeszcze do niedawna tego typu fryzjerskie aplikacje na telefon były mocno niedopracowane – zmieniać można było tylko wyraźne zdjęcia twarzy zrobione na wprost, a efekt i tak niejednokrotnie był daleki od ideału.
Dziś wygląda to zdecydowanie inaczej, bo aplikacje są bardziej zaawansowane. Samodzielnie dopasowują fryzurę do kształtu naszej twarzy nawet w czasie rzeczywistym! Wystarczy dostęp do kamery w telefonie albo zwykłe selfie wgrane do aplikacji. Wszystko to jest możliwe, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i możliwości rozszerzonej rzeczywistości (AR).
Zdecydowanie najpopularniejsza aplikacja do zmiany koloru włosów to YouCam Makeup przygotowana we współpracy z fryzjerską marką Redken. Ma ułatwiać kobietom decyzję o tym, na jaki kolor pofarbować włosy. Zanim wybierzemy właściwy odcień, możemy pobawić się we fryzjera i przeprowadzić wirtualne metamorfozy włosów.
Mimo że aplikacja jest darmowa, to:
Od aplikacji na smartfona do stworzenia specjalnych narzędzi umożliwiających „przymierzanie” fryzur w salonie fryzjerskim jest krótka droga. Właściciele salonów fryzjerskich mogą już dziś korzystać z profesjonalnych oprogramowań np. SalonStyler.com, które zawierają obszerne bazy fryzur, kolorów, a nawet akcesoriów i ozdób do włosów.
Prekursorem tego rozwiązania również była marka Redken, która zainstalowała specjalne moduły z aplikacją YouCam Makeup w salonach w Nowym Jorku. Eksperyment był udany – klienci chętnie testowali nowe fryzury poprzez aplikację, a w konsekwencji częściej decydowali się na odważną zmianę koloru u fryzjera.
Wirtualne przymierzalnie w salonach fryzjerskich to doskonałe rozwiązanie z kilku względów. Przede wszystkim:
Bardzo często nowoczesne technologie wykorzystuje się także w tworzeniu inteligentnych urządzeń do pielęgnowania i stylizowania włosów. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest pierwsza na świecie inteligentna szczotka do włosów Kérastase Hair Coach od marki L’Oreal.
Inteligentna szczotka do włosów ma wbudowane:
Co najciekawsze, inteligentną szczotkę do włosów Kérastase Hair Coach można połączyć z aplikacją na smartfonie, aby na bieżąco monitorować stan swoich włosów, zapisywać postępy w pielęgnacji, śledzić wszystkie zmiany i dostawać spersonalizowane wskazówki dotyczące tego, jak poprawnie zadbać o włosy. Profesjonalny algorytm ocenia stan włosów, także biorąc pod uwagę czynniki pogodowe takie jak wiatr, wilgotność powietrza i temperaturę, jeśli tylko połączymy go z aplikacją pogodową.
Przyszłość fryzjerstwa to nie tylko rozszerzona rzeczywistość (AR) jak w przypadku aplikacji do zmiany koloru włosów, ale także wirtualna rzeczywistość (VR). Po raz pierwszy wykorzystała Akademia L'Oréal Professionnel w USA, przeprowadzając nowoczesne szkolenie fryzjerskie. Na czym polegała jego innowacyjność?
Szkolenie fryzjerskie w technologii VR to doskonała alternatywa dla kosztownych szkoleń przeprowadzanych w konkretnym miejscu i czasie, których dostępność jest ograniczona dla osób o mniejszym budżecie, niewielkiej ilości wolnego czasu lub mieszkających daleko. Marka L’Oreal stworzyła pierwsze takie szkolenie, w którym można uczestniczyć, nie wychodząc z domu i zakładając gogle wirtualnej rzeczywistości. To o wiele lepsze niż tutoriale na YouTubie!
Za pomocą wirtualnej rzeczywistości każdy może znaleźć się w specjalnym pomieszczeniu, w którym instruktor Akademii L’Oreal przeprowadza szkolenie na modelce. Technologia VR umożliwia spacerowanie i obserwowanie pracy stylisty z różnych perspektyw, nawet wchodząc na jego miejsce i oglądać pracę z pierwszej osoby. Tego typu fotorealistyczne nagranie 3D to doskonały sposób na wykorzystanie technologii VR we fryzjerstwie, aby szkolenie profesjonalnych stylistów było jeszcze łatwiejsze.
To pytanie doskonałe na podsumowanie tego, jak zmienia się fryzjerstwo dzięki nowoczesnym technologiom. Postępująca we wszystkich dziedzinach automatyzacja całkowicie uzasadnia pytanie o to, czy roboty zastąpią fryzjerów?
Na ten moment technologie nie są jeszcze na tyle rozwinięte, żeby w salonach fryzjerskich mogły zacząć pracę w pełni autonomiczne roboty. Tylko fryzjer jest w stanie wykonać usługę cięcia, koloryzowania i stylizowania włosów niezależnie od warunków. Rozwiązania cyfrowe pomagają dziś tylko usprawnić pracę fryzjerów.
Warto jednak wiedzieć, że umiemy już tworzyć profesjonalne modele 3D głowy oraz włosów na podstawie zdjęć i skanów, dlatego stworzenie robotów-fryzjerów to pewnie kwestia czasu. Dziś automatyzacja w salonach fryzjerskich jest jednak nieopłacalna i nie spotkałaby się raczej z ciepłym przyjęciem przez klientki – bo fryzjer nie tylko czesze, ale też wysłuchuje i często jest powiernikiem naszych trosk.
takie wirtualne przymierzalnie fryzur to mi się marzą...
Technologie cyfrowe rewolucjonizują sposób prowadzenia działalności gospodarczej. Nic dziwnego, że dotyka to też branżę fryzjerską. Wszystko idzie do przodu, i dobrze.
Ostatnio próbowałam namówić mojego google asystenta, żeby zadzwonił za mnie do fryzjera, ale jedyne co udalo mi się osiągnac to automatyczne wyszukiwanie najlepszych fryzjerów w pobliżu :D
Opinie: #3